Killer Whale - Orca

The iconic white and black

الحوت القاتل - الأوركا

الأسود الأبيض المعروف
orca 2
orca 2

press to zoom
Killer1
Killer1

press to zoom
Blacf_edited
Blacf_edited

press to zoom
orca 2
orca 2

press to zoom
1/4

These animals are some of the most common around the world. Their size and distinctive colors make them easy to spot, and their relatively social and curious nature makes them some of the more friendly cetaceans people see and interact with, despite their name being "killer whales". 

But how much do most people actually know about them? 

Maybe the first thing to note is that although they are called whales, they are in fact dolphins! They belong to the dolphin group of cetaceans, but due to their large size people call them whales. Indeed these animals are the largest known dolphins!

Although they are easy to spot due to their size and color, and although they are distributed throughout the world oceans, they are rarely seen here in Kuwait. The reasons why might not be clear, but some factors such as water depth and the geography of the gulf might have a role to play in their presence. Nevertheless there are some attempts to record the sightings of these animals, and there are even academic strides to document these observations. 

Another trait that people might misinterpret about them stems from the word killer in their name. when an animal of this size is named a killer, it leaves little to wonder why people might fear it. But as many people who have come in contact with the animal in the wild can attest, this animal is harmless to humans, it is in fact an intelligent and wonderful creature. So much so that it is a prominent sight in most sea shows worldwide. And ironically that is where it is most dangerous to humans...

Many incidents have been recorded where workers in sea shows have died while working with these animals. And to better understand the cause and reasons, the reader is encouraged to watch the documentary titled: Black Fish

تعتبر هذه الحيوانات من أكثر الثديات البحرية شهرة في العالم. فحجمها و ألوانها يجعلها سهلة الملاحظة في البحر, و طبيعتها الفضولية تجعلها من أكثرالثديات البحرية قربا و احتكاكا بالإنسان, على الرغم من أن اسمها "الحيتان القاتلة".

و لكن مالذي يعرفه الناس عن حقيقة هذه الحيوانات؟

ربما أول شيء يجدر ذكره هنا هو أن هذه الحيوانات ليست حيتان, بل هي دلافين! فهي تنتمي لمجموعة الدلافين في تقسيمة الثديات البحرية, و لكن حجمها الكبير جعل الناس تسميها حيتان. فهي تعد أكبر الدلافين المعروفة في العالم!

على الرغم من انتشارها و سهولة ملاحظتها في البحر, إلا أنها نادرا ما تشاهد في الكويت. و السبب لذلك قد يكون مجهولا حاليا, إلا أنه قد تتواجد بعض الأسباب التي قد تلعب دورا في نسبة تواجدها, كعمق المياه و الطبيعة الجيغرافية للخليج. على الرغم من ذلك, توجد محاولات عدة لتصوير هذه الحيوانات و حتى توثيق مشاهدتها أكاديميا. 

صفة أخرى قد يسيئ فهمها الناس تنبع من كلمة "القاتل" في اسم هذا الحيوان. فحيوان هذا حجمه, و بوجود كلمة قاتل في اسمه, ذلك يجعل الرهبة و الخوف منه شيئا بديهيا. إلا أن معظم من شاهد هذا الحيوان في الطبيعة يستطيع تأكيد سلمية هذا الحيوان مع البشر, حيث أنه في الواقع حيوان جميل مسالم. و مسالم لدرجة أنه انتشر وجوده في العروض المائية في أنحاء العالم. و في الواقع, انتشاره في هذه العروض (أي في الأسر) هو ما يجعله خطرا على البشر...

فقد انتشرت في الآونة الأخيرة أخبار عن وفاة مدربي هذه الحيوانات في تلك العروض. و لمعرفة التفاصيل حول هذه الحوادث و حقيقة حبس مثل هذه الحيوانات, حري بالقارئ أن يطلع على الفليم الوثائقي "السمكة السوداء" (الفيلم باللغة الإنجليزية): Black Fish.

orca1.jpg
  • Habitat: offshore and inshore

  • Diet: fish, seals, and squid

  • Weight: 180 Kg (newborn), 2.6-9 tonnes (adult)

  • Group size: 3-15 (1-50), small pods my congregate to form larger ones. 

  • Threats: Hunting, land reclamation.

  • الموطن: السواحل و المحيطات

  • الغذاء: الأسماك, الفقمات, الخثاق (الحبار)

  • الوزن: وزن الوليد 180 كغ. و وزن البالغ يتراوح بين 2,6-9 طن

  • حجم المجموعة: 3-25 (1-50). و قد تتجمع المجموعات الصغيرة لتشكيل مجموعة كبيرة.

  • مصادر الخطر لهذا الحيوان: الصيد, عمليات طمس الشواطئ.