دولفين المحيط الهندي الأحدب

Indian Ocean Humpback Dolphin

The humpback of... Kuwait-dam?
أحدب الكويت... و ليس نوتردام؟
Humpback dolphin near failaka
Humpback dolphin near failaka

press to zoom
Humpback D5
Humpback D5

press to zoom
Humpback D3
Humpback D3

press to zoom
Humpback dolphin near failaka
Humpback dolphin near failaka

press to zoom
1/5

Although at a glance they can be very similar to the infamous bottlenose, the observer has to be careful when identifying these animals. Due to color alone, these animals can be very tricky to spot and differentiate from their kin. The observer has to look for one clear sign on their backs: the hump under their dorsal fin (they are called humpback dolphins for a reason).

Because of the region they inhabit, the species here are called the Indian Ocean Humpback Dolphins. Another species called the Atlantic Humpback Dolphin strictly inhabits a small area on the shores of South America facing the atlantic ocean.

published paper suggests that these animals inhabit the area around Boubyan Island and the shores of Khiran here in Kuwait. That evidence is supported nowadays by similar observations by the coast guard and fishermen in these areas.

على الرغم من أنه يشبه قريبه دولفين المنقار من النظرة الأولى, إلا أن المتحري يجب عليه أن يكون منتبها إذا شاهد هذه الحيوانات. فتطابق اللون بين الدولفين الأحدب و دولفين المنقار قد يكون سببا لعدم التمييز بينهما. على المشاهد حينها أن يبحث عن علامة واضحة تميز الدولفين الأحدب عن قريبه دولفين المنقار: الحدبة التي تحت زعنفة الظهر مباشرة (فلم يسمى الأحدب أحدبا من دون سبب).

بسبب المنطقة التي يستوطنها هذا الحيوان, فقد سمي بدولفين المحيط الهندي الأحدب. هناك فصيلة أخرى للدولفين الأحدب تستوطن جنوب أفريقيا باتجاه المحيط الأطلسي, و اسمها يختلف عن اسم هذا الدولفين الذي يعيش في المياه الكويتية و المحيطة.

هنالك بحث منشور يعرض جزيرة بوبيان و سواحل الخيران كمناطق محددة لمشاهدة هذا الدولفين. يدعم هذا البحث مشاهدات خفر السواحل هذه الأيام في الشمال, و الصيادين و رواد البحر في الجنوب.

IPHD.jpg
  • Habitat: shores and shallow waters

  • Diet: shrimp and smaller fish

  • Weight: 25 Kg (newborn), 150-200 kg (adult)

  • Group size: 3-7 (1-2), small groups may congregate to form larger ones. 

  • Threats: Hunting, getting caught in nets, pollution, land reclamation.

  • الموطن: المياه الضحلة و السواحل

  • الغذاء: الأسماك الصغيرة و الروبيان (الجمبري)

  • الوزن: وزن الوليد 25 كغ. و وزن البالغ يتراوح بين 150-200 كغ

  • حجم المجموعة: 3-7 (1-25). و قد تتجمع المجموعات الصغيرة لتشكيل مجموعة كبيرة.

  • مصادر الخطر لهذا الحيوان: الصيد, التعلق في شباك الصيد, التلوث, عمليات طمس الشواطئ.