The Finless Porpoise

The smallest, the finless

فاقد الزعنفة (الدقس)

الأصغر, فاقد الزعنفة
Finless porpoise
Finless porpoise

press to zoom
Finless porpoise
Finless porpoise

press to zoom
Finless porpoise
Finless porpoise

press to zoom
Finless porpoise
Finless porpoise

press to zoom
1/4

From their name (Finless Porpoise), you can tell that these animals lack a specific fin, unlike most of their cetacean relatives. The fin they lack is the one on their back, the dorsal fin.

And from the subtitle here, you can tell that these are some of the smallest marine mammals that inhabit Kuwait waters. Their sizes range from 1.2 meters to 1.9 meters (that is considered small for a marine mammal, believe you me). These two facts make them hard to spot for any MMO (Marine Mammal Observer), even though they are believed to live throughout the coast. They are so abundant that the locals in Kuwait have a specific name for them: الدقس (Duqs), which basically means: a variety of fish or sea creatures, and in some references this name is given to the animal that helps the drowning person reach shore.

You can check the differences in shape between them and the bottlenose dolphin for example to know the how different they can be

أسم آخر للدقس هو (الحوت فاقد الزعنفة), ومن هذا الإسم تتضح السمة الأساسية التي تميزه عن بقية أقربائه سكان البحار. الزعنفة التي يفقدها هذا الحيوان هي زعنفة الظهر. 

و من العنوان المذكور, يتضح أيضا أن هذا الحيوان هو الأصغر من بين الثديات البحرية في بحر الكويت. طوله يتراوح ما بين 1.2 متر و 1.9 متر (و في مقياس الحيتان و الدلافين, هذا يعتبر صغيرا). هاتان الميزتان تجعلان هذا الحيوان قليل المشاهدة على الرغم من الفكرة السائدة أنه منتشر على امتداد الساحل. فالحوت فاقد الزعنفة هذا منتشر إلى درجة جعلت الصيادين يعطوه اسم الدقس. و الجدير بالذكر أن مسمى الدقس في بعض المراجع يطلق على الحيوان الذي يساعد الغريق في البحر للوصول إلى الشاطئ.

  • Habitat: Rivers and shores

  • Diet: shrimp, squid, and smaller fish

  • Weight: 7 kg (at birth), 30-45 kg (adult)

  • Group size: 1-2 members usually, numbers can reach 50 in good feeding sites.

  • Threats: Hunting, getting caught in nets, land reclamation projects.

  • الموطن: الأنهار و السواحل

  • الغذاء: الروبيان (الجمبري), الخثاق (الحبار), و الأسماك الصغيرة

  • الوزن: عند الولادة 7 كغ. وزن البالغ يتراوح بين 30-45 كغ

  • حجم المجموعة: 1-2 في العادة, و لكن عدد الحيوانات قد يصل في المجموعة الواحدة إلى 50 في أماكن بها وفرة غذاء

  • مصادر الخطر لهذا الحيوان: الصيد, التعلق في شباك الصيد, مشاريع استصلاح الأراضي البحرية