Baleen Whales

The larger animals

حيتان البالين

الكائنات الأضخم
Mystery Whale
Mystery Whale

press to zoom
Screen Shot 2019-05-22 at 2.43.20 PM
Screen Shot 2019-05-22 at 2.43.20 PM

press to zoom
Humpback Icelenad1
Humpback Icelenad1

press to zoom
Mystery Whale
Mystery Whale

press to zoom
1/3

Marine mammals are divided into two main categories: toothed whales and baleen whales. From their name, toothed whales are whales that have teeth. These teeth are distributed on the upper and lower jaws of these animals. All dolphins fall into the toothed whales category (they are commonly known as dolphins, but categorically they are toothed whales). There are toothed whales that are not considered dolphins such as sperm whales. But since they are not known to inhabit the waters in the Arabian/Persian (let us call it the Gulf of Dates), the focus here will be other species.

The other category of whales are baleen whales. And just like toothed whales, the bases of this classification and naming comes from the mouths. Baleen whales have "Baleen", which are keratin plates (human fingernails are made of Keratin) that are aligned on only the upper jaw. Baleen whales use these baleen plates in what is known as filter feeding: The open their mouths and take in huge amounts of water, then close their mouths and kick the water out with their tung leaving the smaller fish stuck inside. See the image below.

تنقسم الثديات البحرية إلى قسمين رئيسيين: حيتان ذات أسنان (حيتان مضرّسة)، و حيتان البالين. من إسمها، تتميز الحيتان المضرّسة بوجود أضراس في فكها العلوي و السفلي. تنحصر جميع الدلافين المعروفة تحت هذا القسم من الحيتان (فاسم دولفين هو اسم عامي، بينما التسمية العلمية لها هي حيتان ذات أضراس). هناك أيضا حيتان مضرسة لا تعتبر من الدلافين كحوت العنبر. و لكنه لن يذكر هنا لأنه لا يُعتقد أنه يستوطن الخليج العربي الفارسي (لنسميه خليج التمر للتسهيل). 

القسم الثاني من الحيتان هو حيتان البالين. و كما أن تسمية القسم الأول أتت من أفواههم (الحيتان ذات الأضراس أو الحيتان المضرّسة)، تأتي تسمية هذا القسم من الحيتان من البالين الموجود في أفواههم بدل الأضراس: صفائح البالين تكون موجودة في الفك العلوي فقط في هذه الحيتان و تكون متدلية للأسفل. تتكون هذه الصفائح من مادة الكيراتين Keratin، و هي نفس المادة التي تتكون منها أظافر يد الإنسان. حيتان البالين تقوم باستخدام صفائح البالين في فلترة طعامها: فهي تفتح فمها ليدخل فيه أكبر قدر ممكن من الماء و الطعام، ثم تغلقه و تدفع الماء بلسانها للخارج و بهذا يعلق الطعام في الصفائح (الفلاتر). الصورة التالية قد توضح هذه العملية أكثر.

IMG_1037.PNG

black line = 10 cm

الخط الأسود = ١٠ سم

Baleen Plate

صحيفة بالين

Food and water enter

يدخل الماء و الطعام

Water exists and food stays

يخرج الماء و يبقى الطعام

Another clear visual feature in Baleen whales in the presence of the expandable and flexible grooves on their lower jaw. These grooves enable them to take huge amounts of water (thus more food) in one scope. These lines seen under the lower jaw actually allow the skin to expand if the whale is scooping up prey. A blue whale can scope 100 tons of water in just 10 seconds!

صفة ظاهرية أخرى تميز حيتان البالين هي وجود الخطوط المتمددة تحت فكهم السفلي. هذه تمكنهم من غرف كمية كبيرة من الماء (و بالتالي الطعام) مرة واحدة. الخطوط التي تُرى أسفل الفك السفلي ممتدة حتى نتصف الحيوان تقريبا هي تجاعيد تسمح للجلد بالتمدد حين يفتح الحيوان فمه للأكل. فالحوت الأزرق مثلا يستطيع غرف ١٠٠ طن من الماء في ١٠ ثوان فقط!

IMG_1037.PNG

Most of these whales are migratory, meaning they cannot be seen in the same spot throughout the whole year. Each species has its own migratory rout, but in general they all have breeding season as the main season where they travel to a specific location once a year for that purpose. Completing the trip to and from the mating grounds roughly takes a whole year. That is why these animals are on the move most of their lives.

They generally prefer the open, deep seas, while in some situations they can be seen in coastal waters.

Because of these facts, baleen whales are a very rare sight in kuwait waters. Some suggest that the reason is that no baleen species is believed to prefer the closed geography of this sea; the Gulf of Dates has only one entrance/exist, and that is the strait of Hormuz. The furthest baleen whales are known to go in this Gulf is up to the UAE waters. Some theorize that the baleen whales seen in Kuwait waters are lost, while even that is not 100% certain. 

معظم حيتان البالين تصنف أنها حيتان مهاجرة. هذا يعني أنها لا تُرى في نفس المكان طوال السنة. لكل فصيلة طريقها الخاص المختلف عن الفصائل الأخرى، و لكنها تشترك إلى حد ما في وجود فصل رئيسي تهاجر له: فصل التكاثر. فهذه الحيوانات تذهب مرة في السنة لمكان محدد للتناسل، و رحلة الذهاب و الإياب هذه تستغرق سنة تقريبا. لذلك هذه الحيوانات تقضي معظم حياتها في سفر من منطقة لأخرى.

بشكل عام، تفضل حيتان البالين البحار العميقة المفتوحة، و لكن هناك استثناآت لذلك، حيث أنها تشاهد في المياه الساحلية أحيانا.

كل ذلك يجعل مشاهدة حيتان البالين من الأمور النادرة في بحر الكويت. البعض يقترح أن سبب ذلك هو طبيعة هذا الخليج المغلقة؛ فمضيق هرمز هو المنفذ الوحيد لخليج التمر، و هذا قد يكون عائقا أمام هذه الحيوانات المهاجرة و المتحرة باستمرار. فأقصى مدى معروف تسبح له هذه الحيتان بعد مضيق هرمز هو بحر الإمارات العربية المتحدة. و لذلك يعلل البعض سبب وجود حيتان بالين في بحر الكويت إلى كونها حيتان تائهة، و لكن حتى هذا ليس ١٠٠٪ أكيد. 

Whales seen in kuwait.png
  • Habitat: offshore

  • Diet: small fish

  • Threats: Hunting, fishing nets, human disturbances.

  • الموطن: المحيطات

  • الغذاء: الأسماك الصغيرة

  • مصادر الخطر : الصيد, شباك الأسماك، المضايقات البشرية